maandag 14 maart 2016

Behendigheidswedstrijd te Hoge Hogel

Aismee en ik hebben een grote hobby, de behendigheidssport oftewel Agility.
Het is een heerlijke sportieve sport waarbij zowel baas als hond echt in de benen moeten komen. Omdat er op internet al vele omschrijvingen te vinden zijn ga ik niet al te diep in op de sport en de onderdelen. Mocht je iets niet snappen of vragen hebben hoor ik ze natuurlijk graag!

Bij agility zijn de honden onderverdeeld qua niveau (A, B en C) en schofthoogte. Aismee en ik lopen bij de FHN en deze kent 4 hoogte-klasses. Omdat Aismee 39 cm hoog is, en wij nog beginners zijn komen we uit in de A40.

Zondag 13 maart was voor de FHN de 1e wedstrijd van het seizoen. Het was binnen in een manege en omdat ons 1e rondje pas om 10.45 ongeveer zou starten hoefden we deze 1e wedstrijd niet onwijs vroeg te zijn. Normaal wil ik er rond een uur of 7 aankomen zodat je een goed plekje uit kan kiezen maar nu besloten dat niet te doen en pas rond 7 uur te gaan rijden richting Hoge Hexel.

Na het vinden van een plek en het ophalen van mijn startnummer alles goed geïnstalleerd. De manege was goed overzichtelijk ingedeeld en het sfeertje zat er al goed in, ondanks dat het niet warm was.

Na een hapje eten voor zowel Aismee als mezelf en een kopje koffie ben ik er met Aismee op uit gegaan. Even goed warm lopen en voor Aismee ook alle ruimte en gelegenheid daar waar nodig haar behoeftes te doen want dat kan je in de ring niet gebruiken. ;-)
Na het warm lopen Aismee haar Back on Track jas aangedaan. Ze vindt het niet echt wat, zo'n jas. Maar haar spieren blijven zo goed warm en dat is voor de te leveren topprestaties echt geen overbodige luxe.

Ons eerste rondje was het spel, Gambling. Heerlijk spel waarbij je als handler zelf de route van je hond mag bepalen. Er zat een leuke bonus in die, mits goed gelopen, 2x 50 bonuspunten kon opleveren. Goed verkend en mijn route bepaald. Aismee was als 11e van haar klasse aan de beurt. En wat deed ze het goed! Ze wachte keurig op haar plek tot ik zei dat ze mocht gaan en deed alles echt heel goed. Helaas sloegen bij mij halverwege het rondje de zenuwen toe waardoor ik slordig aanstuurde maar mijn meisje deed het keurig en ging nergens de fout in, al haperde het her en der door mijn onduidelijkheid. Toch goed voor in totaal 300 punten en een 4e plek. Ben ik heel blij mee.

In de pauze weer heerlijk gelopen met het prachtige weer. Even ontspannen wandelen is goed voor baas en hond.

Ons 2e rondje was de jumping. Deze ging echt geweldig goed met 1 weigering. Aismee vindt het op afstand werken nog erg moeilijk en neemt de logische lijnen nog niet altijd even goed. Dat weet ik en daar trainen we dan ook op. Nu moest ik in het parcours haar door een rechte tunnel heen sturen en dan als zij uit de tunnel komt moest ik eigenlijk bij een hoogtesprong iets verder zijn.. tja, beide een rechte lijn dus dat kon ik gewoon niet belopen. Ik kwam te laat en daardoor kwam ze naar me toe in plaats van de sprong te nemen. Heel jammer maar is niet anders. De rest van het rondje liep ze echt fantastisch en alle andere moeilijke stukjes deed ze perfect dus ik ben enorm trots. Dit rondje was goed voor een 6e plaats.

Tussendoor natuurlijk eten, drinken en ik heb her en der een poging gedaan foto's te maken. Binnen in zo'n hal is de belichting slecht dus het viel niet mee voor mij als amateur om er iets toonbaars van te maken. Een enkele foto kan ermee door, al is de kwaliteit niet echt best. De volgende keer zijn we buiten dus dan lukt het vast beter.

Hier vindt je alle toonbare foto's die ik deze dag gemaakt heb. 


Als afsluiting van de dag het Vast Parcours, beide al wat moe van de dag. Ging eigenlijk ook best heel goed, helaas wel 3x een weigering en dat is een disk. Aismee vindt de wip heel eng en dat was in dit rondje het 1e raakvlak toestel waar ze haar 1e weigering op pakte, daarna op de andere raakvlakken ook een aarzeling wou ze er eigenlijk langs dus heel terecht een weigering voor gekregen.


De palen is normaal ook een puntje voor ons, Aismee heeft daar vaak grote moeite mee. Maar nu nam ze alle rondes de palen perfect en zonder aarzelen helemaal goed dus ik ben helemaal blij met haar. We hebben ons beste beentje voor gezet en wetende waar we staan in de training echt goede resultaten geboekt.
Aismee tijdens een wandeling.

Ben super trots op hoe we het gedaan hebben deze 1e A wedstrijd van het seizoen.  En natuurlijk neem je, ongeacht de winst of verlies, toch het beste hondje van de dag weer mee naar huis.  :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten